Het gebruik van TikTok voor vastgoedcampagnes in een hoog prijssegment: onze ervaringen
Geplaatst op 22 maart 2023Het gebruik van TikTok voor vastgoedmarketing lijkt in eerste instantie misschien niet zo voor de hand te liggen. Maar, vanwege de enorme groeicijfers van dit kanaal, besloten we samen met VORM toch eens te experimenteren op dit platform.
TikTok in cijfers
Waarom zou je TikTok überhaupt in willen zetten? Nou, TikTok is een socialmedia-app die de wereld in snel tempo heeft veroverd. In slechts twee jaar na lancering is de mijlpaal van 1 miljard gebruikers bereikt. Dat is een stuk sneller is dan Instagram en Facebook. Instagram deed hier bijvoorbeeld 7,7 jaar over en Facebook 8,7 jaar. Ook Nederland kent inmiddels al 5,3 miljoen gebruikers. Gemiddeld besteedt een Nederlandse TikTok-gebruiker ruim 80 minuten per dag op het platform, wat veel hoger is dan bij andere sociale media. Het betrokkenheidspercentage op TikTok ligt rond de 5,3%. Je raadt het al; ook dat is hoger is dan bij Instagram (1,1%) en Twitter (0,3%). Uit onderzoek van het Amerikaanse Statista blijkt bovendien dat TikTok-gebruikers vaker een hoog inkomen hebben. Met 37% van de gebruikers die meer dan €93.000 per jaar verdienen en slechts 9,6% die minder dan €23.250 per jaar verdienen. (Op het moment van schrijven is 1 dollar gelijk aan €0,93.)
‘TikTok blijkt een uiterst kostenefficiënt alternatief voor bijvoorbeeld traditionele displaycampagnes.’
‘De resultaten waren verassend’
Roland de Vries, online marketeer bij Radyus, blikt terug op een succesvolle eerste campagne voor project Eilands Eigen in Amstelveen: “In samenwerking met VORM zijn we gestart met het inzetten van TikTok als experiment. We wilden onderzoeken of onze content op dit populaire platform ook aantrekkelijk is voor 35-plussers. Daarnaast waren we benieuwd hoe een TikTok-campagne presteert in het hogere prijssegment. De resultaten waren verassend. Met meer dan 400.000 views was het bereik onder de doelgroep enorm. Ook de betrokkenheid en interactie was hoger dan dat we gewend zijn op de gebruikelijke sociale kanalen. Daarnaast zorgde TikTok voor 1.736 bezoekers naar de projectwebsite waar we 9 inschrijvingen aan de campagne konden toekennen. Wanneer we deze resultaten vergelijken met het advertentiebudget, zie je dat TikTok een uiterst kostenefficiënt alternatief is voor bijvoorbeeld traditionele displaycampagnes.’
Maak gebruik van het slimme TikTok-algoritme
Wat maakt TikTok nou zo’n effectieve marketingtool voor vastgoed? Volgens Radyus marketeer Fraukje Postma komt dat door het krachtige algoritme. ‘Het slimme algoritme van TikTok slaagt erin om kijkers langdurig te binden. Hier spelen wij met onze campagnes op in door korte video’s van het vastgoedproject te creëren van slechts enkele seconden. We combineren prikkelende beelden met de meest virale muziek van het moment. Potentiële kopers krijgen in korte tijd een aantrekkelijk beeld van het nieuwbouwproject te zien. Hierdoor weten we de kijkers aan ons te binden.’
Door het delen van boeiende beelden en aandacht te schenken aan hun volgers, slagen steeds meer makelaars erin om zichzelf krachtig te profileren op dit veelbelovende platform. Bekijk bijvoorbeeld de TikTok-accounts van Oltshoorn Makelaars, PUUR Makelaars en Buurman Makelaardij.
Dus, waar wacht je nog op? Aarzel niet en neem contact op met Radyus om te ontdekken hoe TikTok jouw vastgoedmarketingcampagne naar een hoger niveau kan tillen!
De resultaten van Radyus TikTok campagne
Looptijd: 36 dagen
Vertoningen: 443.108
Traffic naar website: 3.450
Clickthrough: 0,8 %
De verdeling van de kliks:
Terug naar het overzicht