Nationale Social Media Onderzoek 2017
Geplaatst op 26 januari 2017Newcom presenteerde onlangs het Nationale Social Media Onderzoek 2017. Het grootste trendonderzoek van Nederland naar het gebruik en de verwachtingen van Social Media. Voor ons als online marketingbureau erg interessant. Tijdens een briefing met onze opdrachtgevers is de vraag ‘wie is de doelgroep’ namelijk een van de belangrijkste. Aan ons vervolgens de taak om uit te zoeken waar we deze doelgroep kunnen bereiken. Uit het onderzoek blijkt dat, zoals verwacht, afgelopen jaar het gebruik van Instagram en Snapchat is blijven groeien. Op deze media bereiken we voornamelijk 20 tot 39-jarigen, maar het gebruik onder alle leeftijdsgroepen blijft groeien. Snapchat zal naar verwachting Twitter voorbijgaan als het gaat om totaal gebruik. Twitter fan? In 2016 heeft de daling onder het aantal gebruikers niet doorgezet zoals verwacht. Voorlopig kun je gewoon door blijven twitteren!
Net zoals vorig jaar blijft Facebook in 2017 een erg belangrijk kanaal voor ons om verschillende doelgroepen te bereiken, ondanks dat Facebook haar groeipotentieel heeft bereikt onder jongeren. De groei op Facebook is voornamelijk te danken aan oudere gebruikers, maar dat neemt niet weg dat het kanaal nog erg populair is onder jongeren. De verwachting is dat Facebook in 2018 nog steeds een plekje zal hebben in de top 3 populairste kanalen.
Newcom stelt dat het gebruik van social media de komende tijd blijft stijgen. Hier zijn wij natuurlijk erg blij mee! Met deze stijging is er ook steeds meer aandacht voor het onderwerp online privacy. Benieuwd waarom er zoveel gegevens online over jou worden verzameld? Lees dan onze blog over de SMC050 editie ‘Privacy: je hebt wél iets te verbergen!’.
Met deze kennis passen wij voortdurend de online strategieën en campagnes aan. Neem gerust contact met ons op als je benieuwd bent waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe je deze het beste kan bereiken. De koffie staat klaar!
Terug naar het overzicht