Hoe maak je een goede SEO titel
Geplaatst op 13 juni 2022Een SEO titel of ook wel vaak een meta titel genoemd is een HTML element in de website dat wordt gebruikt om de titel aan te geven van de pagina. Het doel van deze SEO titel is om aan bezoekers en zoekmachines aan te geven waar de pagina over gaat en waarom iemand deze pagina moet bezoeken. Je ziet deze SEO titel in de tabbladen van je browser of in de zoekmachineresultaten. Naast deze titel heb je natuurlijk ook meta-omschrijving. Dit is een beschrijving van de pagina in een aantal zinnen, maar in deze blog focussen wij ons op de titel.
Relevante content
Het is belangrijk dat de titel zo goed mogelijk aansluit op de content van de pagina. Hoe relevanter de titel, hoe beter er op geklikt wordt en dus hoe beter Google de pagina beoordeelt. Google wil immers alleen relevante zoekresultaten tonen. Hoe meer er dus op jouw website wordt geklikt, hoe beter Google de website gaat ranken in de zoekresultaten. Ook kijkt Google hierbij hoe lang iemand op de pagina blijft. Klikt iemand meteen weer weg omdat de content niet relevant is, dan zal dit een negatieve invloed hebben op de ranking.
Hoeveel tekens bevat een goede SEO titel
Hoeveel tekens bevat een goede SEO titel
Bij het schrijven van een goede SEO titel is de lengte heel belangrijk. Als de titel te lang is, dan breekt Google hem af of maakt hij er zelf een andere titel van. Dat wil je natuurlijk niet. Vroeger was er een maximaal aantal karakters waar je titel aan moest voldoen. Tegenwoordig is dit veranderd in pixels. Een TITEL IN HOOFDLETTERS neemt immers veel meer ruimte in dan een titel met kleine letters. Ook zijn er natuurlijk karakters zoals een m die meer ruimte innemen dan een i. Je kunt verschillende tools gebruiken zoals bijvoorbeeld deze om te kijken hoe jouw titel eruit komt te zien in Google en hoeveel tekens je uiteindelijk kwijt bent. Het is dus even goed puzzelen hoe je de beste titel kunt maken.
Inhoud van de SEO titel
Voor de opbouw van de SEO titel is het belangrijk om de belangrijke zoekwoorden van de tekst vooraan te zetten. Verkoop je bijvoorbeeld nieuwbouwhuizen in Utrecht? Zet dan Nieuwbouw Utrecht als zoekwoorden in het begin van de titel. Vervolgens zet je een sterke USP in het tweede gedeelte. Dit kunnen bijvoorbeeld zinnetjes zijn als: “Nu in verkoop”, “Luxe appartementen” etc. Vervolgens sluit je vaak af met je merknaam. Mocht je een enorm sterke titel hebben bedacht maar past je merknaam er net niet meer bij, laat hem dan weg.
Merknaam en scheidingsteken
Zoals hierboven genoemd sluit je de SEO titel vaak af met een scheidingsteken gevolgd door je merknaam. Dit kan bijvoorbeeld “Titel – Radyus” zijn of “Titel | Radyus” zijn. Het is belangrijk om het scheidingsteken te gebruiken voor de netheid en duidelijkheid. Bij Google draait het allemaal om de gebruikerservaring. Er zijn ook veel tools in CMS systemen die je helpen bij het maken van de titel en zelf een scheidingsteken + site titel toevoegen aan het einde. Je hoeft dit dan niet zelf elke keer opnieuw in te voeren
Unieke SEO titel
Het is erg belangrijk dat elke pagina een eigen unieke titel heeft. Dit beveelt Google aan. Ook al heb je veel pagina’s die sterk op elkaar lijken. Probeer iets unieks te vinden aan elke pagina en gebruik dat in de titel. Heb je bijvoorbeeld veel appartementen te koop in hetzelfde complex. Gebruik dan niet als titel “Appartement in gebouw | Bedrijfsnaam” maar maak bijvoorbeeld gebruik van typenummers of zet de afmetingen in de titel als deze van elkaar verschillen. Zo zorg je er toch voor dat elke pagina een unieke titel krijgt en Google ze netjes van elkaar kan onderscheiden.
Kort op een rijtje
- Leg uit wat er uniek is aan de pagina
- Zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan
- Val niet in de herhaling
- Let goed op de lengte van je titel
- Schrijf voor de gebruiker