Facebook Traffic-Ads
Of je nu wilt dat jouw doelgroep meer te weten komt over jouw product, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een brochure downloaden: met Traffic-Ads zorg je dat de juiste doelgroep naar jouw website gaat en direct landt op de pagina die jij ze wilt laten zien. Op Facebook kun je namelijk zeer doelgericht adverteren om meer traffic naar je website te genereren.
Facebook Lead-Ads
Met leadadvertenties maak je het voor mensen eenvoudiger om hun interesse in jouw product of dienst kenbaar te maken. Want wees eens eerlijk: heb je ooit iemand ontmoet die gek is op online formulieren invullen? Vast niet. Het kost relatief veel tijd en op je smartphone is het soms een behoorlijke opgave.
Facebook heeft dit met Lead-Ads veel laagdrempeliger gemaakt: je hoeft niet meer te typen want je gegevens zijn al op het leadformulier ingevuld. Je hoeft alleen nog op ‘verzenden’ te klikken. Tik, tak en klaar! Je kunt Lead-Ads gebruiken voor inschrijvingen voor de nieuwsbrief, informatie- of offerteaanvragen, terugbelverzoeken, korte enquêtes en meer.
Facebook Page Post Ads
Dit is simpelweg het promoten van een Facebookbericht vanaf je bedrijfspagina aan een doelgroep die je zelf bepaalt. Een post op je fanpagina bereikt organisch (zonder promotie) ongeveer 15 tot 20% van je fans. Jouw bericht moet namelijk concurreren met berichten van alle andere Facebookpagina’s.
Door gebruik te maken van Page Post Ads kun je het bereik van je berichten voor een relatief laag bedrag enorm vergroten. Facebook Page Post Ads helpen je dus om meer betrokkenheid bij je paginaberichten te creëren. Dit kan ervoor zorgen dat meer mensen je berichten liken, delen of erop reageren.
Facebook Canvas-Ads
Een ‘Canvas’ is eigenlijk een miniwebsite op Facebook. Met één klik op een Canvasadvertentie wordt een schermvullend venster geopend waarmee je de volledige aandacht trekt. Je kunt de canvas vullen met een combinatie van foto’s, video’s, tekstvakken en knoppen naar de website.
Je kunt door de canvas scrollen en swipen door de carrousels. Daarnaast kun je kiezen uit diverse opmaakmogelijkheden en kleurgebruik. De canvas kan hierdoor volledig in huisstijl worden opgemaakt. Canvasadvertenties zijn speciaal ontworpen voor mobiele apparaten.
Facebook Remarketing
Bij remarketing richt je advertenties op mensen die je website (of bepaalde pagina’s binnen je website) hebben bezocht. Zo kun je ervoor zorgen dat ze nog een keer terugkomen. Door je boodschap te herhalen blijft jouw product ‘top-of-mind’.
Je kunt Remarketing op verschillende manieren inzetten: mensen die je website hebben bezocht uitnodigen je Facebook-pagina te liken, bepaalde Facebookberichten van je pagina tonen en je kunt ze uiteraard verleiden om je website nogmaals te bezoeken.
Custom Audiences en Lookalike Audiences
De naam zegt het al: Custom Audiences zijn aangepaste doelpublieken in Facebook. Je kunt je doelpubliek (ook wel: target audience) natuurlijk baseren op demografische gegevens zoals woonplaats, leeftijd, geslacht, interesses, maar het is ook mogelijk een doelpubliek aan te maken op basis van je eigen gegevens, zoals de e-mailadressen van de mensen die op je nieuwsbrief zijn geabonneerd of die een bepaald product bij je hebben gekocht.
Omdat het e-mailadres waarmee mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief in ongeveer 80% van de gevallen gelijk is aan het e-mailadres waarmee ze zich aanmelden bij Facebook, zijn veel van die adressen al bekend bij Facebook.
Wist je dat je ook al een soort remarketing kunt toepassen nog vóór mensen je website hebben bezocht? Het is namelijk mogelijk om een Custom Audience te ‘klonen’. Facebook stelt dan een ideaalprofiel samen van de personen in je Custom Audience en vindt vervolgens nog duizenden mensen die aan dat profiel voldoen. We spreken dan van een Lookalike Audience. Er is een grote kans dat de mensen in dit Lookalike Audience ook geïnteresseerd zijn in jouw product: ze lijken immers op je bestaande klanten!
Kosten van een Facebook campagne
Hoeveel een campagne op Facebook kost, hangt af van wat je er zelf aan wilt besteden. Je bepaalt zelf hoe je hiervoor wilt afrekenen: betalen voor het vertonen van je advertentie of juist betalen per klik op je advertentie.
Je bepaalt zelf het bedrag met een bod, hoe hoger je bod, hoe groter de kans dat je vertoond wordt. Dit is omdat er natuurlijk meerdere adverteerders zijn die graag hun advertentie vaak willen laten vertonen. Naast je bod per klik (CPC) of bod per duizend vertoningen (CPM), stel je een budget in per dag. Het dagbudget is het maximale bedrag dat je wilt besteden. Het dagbudget op Facebook moet minimaal twee keer zo hoog zijn als je bod voor een klik en adverteren kan al vanaf €1,- per dag. Het is dus voor iedereen mogelijk om te adverteren op Facebook.
Om maximaal te profiteren van de vele mogelijkheden van adverteren op Facebook kunnen de experts van Radyus je helpen de meest rendabele campagne op te zetten. Radyus kan je hierin volledig ontzorgen. Wil je de campagne uitbesteden bij Radyus, dan betaal je, naast de kosten van de klikken en impressies, voor de tijd die het kost om de Facebook-campagne op te zetten en te onderhouden. Na het opzetten optimaliseren de Radyologen en houden ze jou op de hoogte van de resultaten. Hoeveel budget je in moet zetten voor klikken en vertoningen, hangt o.a. af van het doel en doelgroep van de campagne en van de kosten per klik. Een redelijk uitgangspunt voor het advertentiebudget is bijvoorbeeld €200 tot €300 per maand voor een nieuwbouwproject.
Meteen beginnen met adverteren op Facebook?
Als je meer wilt weten over de mogelijkheden van een online campagne op Facebook, neem dan contact met ons op via 050 – 211 5311 of het contactformulier!