Facebook Ads en de impact van iOS 14
Geplaatst op 6 april 2021De nieuwe update van Apple – iOS 14 is in de marketingwereld de laatste tijd veel besproken. Wat is de impact van de update en wat zijn de veranderingen op het gebied van adverteren op Facebook, zijn de twee grootste vragen.
Heel kort over de eerste vraag: deze update maakt het mogelijk voor gebruikers om te zien wat een app allemaal bijhoudt als je deze installeert. Het gaat hierbij vooral om gegevens die gebruikt kunnen worden om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Er verschijnt bovendien een melding in beeld bij installatie van een app met de vraag of je wil dat de app je activiteit meet of niet.
Wat voor invloed heeft iOS 14 op Facebook Ads?
Facebook heeft een blog gepubliceerd waarin de veranderingen uitgebreid staan vermeld. Die hebben wij alvast even voor je samengevat. De nieuwe Apple-update heeft vooral invloed op hoe Facebook conversiegebeurtenissen van specifieke tools zoals Facebook Pixel worden gemeten en verwerkt. Vooral adverteerders die:
- Zich specifiek richten op het adverteren op mobiele apps;
- Conversiegebeurtenissen willen optimaliseren, targeten en erover willen rapporteren, merken het verschil na het installeren van de nieuwe iOS 14-update.
Wat wel belangrijk is om te weten: als de gebruiker zich afmeldt voor het bijhouden van zijn/haar activiteiten, betekent dit niet dat zij geen advertenties meer krijgen te zien. Het betekent alleen dat gebruikers minder relevante advertenties te zien krijgen, aangezien adverteerders niet meer kunnen targeten op basis van zijn/haar interesses en activiteiten.
Deze wijzigingen beperken volgens Facebook vooral je mogelijkheden om:
- Op effectieve wijze advertenties weer te geven aan mensen op basis van hun betrokkenheid bij je bedrijf;
- Conversies via Facebook te meten en hierover te rapporteren;
- Te zorgen dat je advertenties met de juiste frequentie worden weergegeven bij de meest relevante doelgroepen;
- Op nauwkeurige wijze appinstallaties toe te schrijven aan mensen die iOS 14 en nieuwere versies gebruiken;
- De kosten per actie in de loop der tijd te voorspellen en te optimaliseren en op efficiënte wijze budgetten toe te wijzen.
Wat kun je doen ter voorbereiding op de nieuwe update?
- Verificatie van het domein: zorg ervoor dat je je domein verifieert. Op deze manier laat je aan Facebook weten dat jij de eigenaar bent van de website en het betreffende Facebook account;
- Je kunt zometeen niet meer dan acht conversie gebeurtenissen meten in Facebook. Zorg er dus voor dat je gaat kijken wat voor jou de belangrijkste acht gebeurtenissen zijn, zodat je deze kunt blijven meten;
- Wanneer je nog een ‘28 dagen attributie window’ gebruikt, zorg er dan voor dat je alvast gaat kijken wat de impact wordt en stel prioriteiten, zodat je je ook hierop kunt voorbereiden.