Hoe Data en AI de Kosten per Conversie Verlagen in de Nieuwbouwmarkt
Geplaatst op 24 december 2024Bij Radyus kijken we door de ruis heen en bieden transparantie en helderheid door de context duidelijk te hebben. Wij geloven dat objectieve, op data gebaseerde inzichten cruciaal zijn voor het begrijpen van de nieuwbouwmarkt en het nemen van betere beslissingen – en dat werkt! Wat is het belang van de gemiddelde kosten per conversie in de vastgoedmarketing?
De gemiddelde kosten per conversie
In Q4 waren de gemiddelde kosten per conversie voor de Radyus-nieuwbouw campagnes €64,80. Wat vertelt ons dit?
Allereerst wat achtergronden. Bij Radyus sturen wij op data. Dit heeft ons tot op heden altijd geholpen de beste vastgoedmarketingcampagnes op te zetten. Immers, onderbuikgevoel leidt vaak tot beslissingen die je vanuit je eigen belevingswereld beargumenteert en die over het algemeen niet overeenkomen met de werkelijkheid. Een mooi voorbeeld hiervan is de eeuwige discussie: wanneer zijn de meeste mensen op zoek naar een huis in Nederland? Vraag het een willekeurige makelaar en deze zal antwoorden: “in de lente.” Mocht je echter van de data uitgaan – en dat doen we – dan blijkt dat het zoekvolume op Google voor “huis kopen” elk jaar in augustus het hoogste is. Wellicht handig om dan ook in de markt aanwezig te zijn, zodat “zoekers” je kunnen vinden.
Zo zijn we bij Radyus altijd bezig om inzicht te krijgen in hoe de markt functioneert en hoe we altijd de juiste keuzes kunnen maken. Met AI, en in het bijzonder AI voor vastgoed, wordt dit tegenwoordig nog interessanter en kunnen wij onze campagnes nog beter inrichten. AI helpt ons ook bij het optimaliseren van kosten per conversie en het bepalen van de juiste strategie.
Terug naar de centrale vraag: wat vertelt kosten per conversie ons? In eerste instantie helemaal niets. Wat is immers de context?
Inzicht door uitgebreide dataverzameling
Bij Radyus sturen we op veel data – heel veel data. Zoals het aantal conversies per kanaal, het aantal geregistreerde interesses per project, woningtype of bouwnummer. Daarnaast het advertentiebudget; anders kom je nooit aan de gemiddelde kosten per conversie 😉 en via welke kanalen de conversie heeft plaatsgevonden. Maar wij gaan verder. We hebben onze projecten ingedeeld naar de fase van het ontwikkelproces of in welke fase de projectwebsite zich bevindt: vooraankondiging, pre-sales of verkoop. Sterker nog, we coderen de projecten ook naar soort: appartementen, woningen en mixed-use. Deze categorisatie verfijnen we verder naar G4 (de vier grootste gemeentes), binnenstedelijk en uitleggebied. Daarnaast hebben wij onze campagnes en advertenties inhoudelijk gestandaardiseerd met de meest effectieve content en afbeeldingen. Dit geeft ons inzichten in hoe campagnes echt lopen.
Even terugkomend op de content: door slim gebruik te maken van artist impressions kun je het aantal conversies verdubbelen en de kosten per conversie halveren. Doet de kwaliteit van artist impressions er toe? Jazeker, het bewijs hebben wij. Zo ook de teksten. Met de komst van AI voor vastgoed zijn we nu in staat om teksten beter te laten aansluiten bij de “objectieve” belevingswereld van de doelgroepen: avontuurzoekers, stijlzoekers, rustzoekers, inzichtzoekers, etc. Zij zijn gevoelig voor bepaalde woorden die geassocieerd worden met vastgoed. Door dit effectief toe te passen in onze advertenties behalen wij een hogere CTR (click-through rate) en lagere CPC (cost per click).
Analyse van de kwartaalcijfers
Wat hebben de kwartaalcijfers van kosten per conversie ons verteld dit afgelopen jaar?
In de kwartalen 1 en 3 van 2024 zijn er nieuwe projecten opgestart, wat resulteerde in relatief lage kosten per conversie. Deze projecten verkochten grotendeels uit in het 2e en 4e kwartaal, wat te zien is in de verdubbeling van de kosten per conversie in deze kwartalen. Google Search leverde de meeste conversies op – de meeste waardevolle en gemiddeld goedkoopste conversies. De kosten per conversie stijgen het snelst op de social kanalen en het minst op Google. De aandacht voor appartementen in de vier grootste steden is groot, wat leidt tot relatief lage kosten per conversie.
Wat voor inzichten geeft ons dit?
Elk nieuwbouwproject heeft een specifieke benadering nodig; er is geen “one-size-fits-all” aanpak in vastgoedmarketing. Wel zijn er een aantal zaken waar goed op gelet moet worden: de kwaliteit van de artist impressions, een duidelijke definitie van de doelgroep, het verloop van de campagne en regelmatige aanpassing van de campagne naar fase en woningtypes, het belang van Google Search (dus ook de complete inrichting van je nieuwbouwprojectwebsite) en natuurlijk de lokale markt.
Conclusie
Kortom, de conversiecijfers van het vierde kwartaal vertellen ons dat het beschikbare aanbod niet geheel aansluit bij de vraag in de markt, dat een groot aantal projecten zich in de verkoopfase bevindt en dat op hyperlokaal niveau goed gekeken moet worden naar de afstemming tussen doelgroep, product en marketing. Continue analyse en afstemming is essentieel voor online marketingsucces in de nieuwbouwsector.
Graag kijken we met onze databril naar jouw nieuwbouwproject om zo de meest waardevolle leads te acquireren, op te waarderen en uiteindelijk te converteren van geïnteresseerde naar koper.
Terug naar het overzicht