Meta reclamevrij, moeten we ons zorgen maken?
Geplaatst op 1 november 2023Vanaf november kunnen gebruikers van Facebook en Instagram ervoor kiezen om voortaan reclamevrij door hun Facebook of Instagram feed te scrollen. Mocht je daar als grootverbruiker van paid advertising acuut van in de stress schieten, dan stellen we je gerust. Geen reden tot paniek.
Wat houdt een reclamevrij abonnement in?
Voor een bedrag van 10 of 13 euro per maand (10 euro via de webbrowser en 13 euro via IOS of Android) ben je verlost van alle reclames op zowel Facebook als Instagram.Mocht je geen abonnement af willen sluiten, dan verandert er niets. Meta zegt hiermee tegemoet te willen komen aan de eisen van de toezichthouders. Allemaal leuk en aardig, maar wanneer je er net even wat langer over nadenkt, kom je al snel tot de conclusie dat het meer op een bijzonder lucratief nieuw verdienmodel lijkt. Meta verdient namelijk aan iedere niet-reclamevrije gebruiker ongeveer € 3,50 per maand, wat beduidend minder is dan dit abonnement.
Wie gaat dat betalen?
Wij zijn van mening dat er niet veel mensen genegen zijn om de toch al goed gevulde kas van Meta te spekken met dit dure abonnement. Na eigen onderzoek en in reacties op artikelen over dit onderwerp zijn wij nog niemand tegengekomen die staat te juichen over dit initiatief. Het merendeel van de gebruikers stoort zich totaal niet aan de gepersonaliseerde advertenties. Ze voorzien in hun persoonlijke behoefte en er is zeker het besef dat adverteerders de sponsors zijn van hun vermaak. Een kleinere groep ziet reclame als een noodzakelijk kwaad, maar struikelt over de prijs van een abonnement. En weer een ander geluid is dat de antipathie tegen grote techreuzen als Meta met een dergelijk abonnement alleen maar toeneemt.
Dus, een storm in een glas water?
Ja en nee. Over het reclamevrije abonnement in z’n huidige vorm hoeven we ons niet druk te maken, maar er bestaat zeker een kans dat Meta teruggefloten wordt door de toezichthouders en dat de prijs van het abonnement verlaagd dient te worden. Waardoor het voor een deel van de gebruikers ineens toch een interessante optie kan worden. Daarnaast worden we door deze actie van Meta weer fijntjes herinnerd aan de kwetsbare positie van adverteerders, die de afhankelijkheid van externe platforms met zich meebrengt. Steeds strengere regels, veranderingen waar je geen enkele stem in hebt. Reden te meer om je voor te bereiden op de toekomst.
Wed niet op 1 paard
Ken je het succesverhaal van Hyves nog? Dat jammerlijk als een nachtkaars doofde… Het spreiden van je kansen is altijd een goed idee. Met meerdere kanalen bereik je immers een veel groter publiek, maar het geeft je ook de mogelijkheid om razendsnel te schakelen bij veranderingen die voor adverteerders ongunstig uit kunnen pakken.
Hou het zelf in de hand
En dan zijn er nog tal van marketingmogelijkheden waarbij je de teugels zelf in handen hebt. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van nieuwsbrieven en contentmarketing. We geven je op een briefje dat content in de toekomst een steeds grotere rol gaat spelen.
Content is King
Omdat het waardevolle en relevante informatie biedt aan je doelgroep. Door dit te doen, vergroot je klantbetrokkenheid, versterk je merkbekendheid en bouw je autoriteit op in je branche. Het delen van kennis en oplossen van problemen via content verbetert je geloofwaardigheid en kan de vindbaarheid van je website in zoekmachines verbeteren. Bovendien helpt contentmarketing bij het opbouwen van duurzame klantrelaties en het genereren van leads.
Laat je nooit meer verrassen door de Meta’s van deze wereld en zorg voor een goede contentstrategie.
Radyus helpt je daar graag bij!