Social Media en Vastgoedmarketing in 2024
Geplaatst op 1 maart 2024Ieder jaar doet onderzoeksbureau Newcom uitgebreid onderzoek naar het gebruik van Social Media in Nederland. Een onderzoek waar de Radyologen altijd met smart op zitten te wachten. Landelijke data in combinatie met onze eigen data en hoe dat zich in vastgoedmarketing vertaalt? Mirte zocht het voor je uit!
Groei aantal gebruikers
Goed nieuws; het aantal gebruikers van Social Media blijft groeien! Deze groei zit met name in de leeftijdsgroep 20-39 jaar. Deze groep is niet alleen in omvang gegroeid, maar is ook actiever geworden.
De daling in de gemiddelde leeftijd van huizenkopers de laatste jaren, in combinatie met de recente gunstigere hypotheekvoorwaarden, maakt de leeftijdsgroep 20-39 jaar een steeds belangrijkere doelgroep om te targetten. Daarom is het goed nieuws dat deze groep groeiend én actiever is.
Groei meest gebruikte platforms
Whatsapp is nog steeds het meest gebruikte platform, maar daarover later meer. Wat wij natuurlijk gelijk wilden weten, is of de platforms waar wij het meest succesvol op adverteren ook in de lift zitten! En dat is zo; zowel Facebook als Instagram hebben er weer nieuwe gebruikers bijgekregen het afgelopen jaar en Facebook heeft, na Whatsapp, nog steeds de meeste gebruikers. LinkedIn groeide het hardst.
Uit onze data blijkt dat we op Facebook vooral de empty nesters (met dank aan Susan van AM, voor deze niet aanstootgevende naam voor de ‘wat oudere doelgroep’) bereiken. Op Instagram bereiken we meer die fijn groeiende leeftijdsgroep 20-39 jaar, dus positief nieuws om te zien dat het dagelijks gebruik juist op dit platform steeg.
TikTok
Dat TikTok allang niet meer een kanaal voor dansjes en kleine kinderen is, bleek vorig jaar al, toen het gebruik onder veertigers flink toenam. Ook dit jaar behoort TikTok weer tot de grootste groeiers, zowel in aantal gebruikers, als in dagelijks gebruik. Maar moeten we dan ook massaal gaan adverteren op TikTok? Ja en nee. Voor grote aantallen conversies moet je niet bij TikTok zijn, maar dit platform is wel een beter/toffer alternatief voor Display advertenties en dan met name in de pre sale fase waarin er veel behoefte aan naamsbekendheid is.
Moeten we iets met nieuwkomers?
Is er iets nieuws, dan zijn wij er natuurlijk als de kippen bij. We testen, experimenteren en analyseren. Is de uitkomst interessant in relatie tot vastgoedmarketing, dan implementeren we het. Zo zorgde de naamsverandering van Twitter naar X eigenlijk voor niX en liepen we niet warm voor het soortgelijke Threads van Meta. Uit het Newcom onderzoek blijkt dat wij daar niet alleen in staan. Een derde van de gebruikers is inmiddels alweer afgehaakt en de intentie om het in de toekomst te gebruiken is bijzonder laag. Mocht je onverhoopt toch belangstelling hebben; betaald adverteren op Threads behoort vooralsnog niet tot de mogelijkheden.
Whatsapp kanalen
Whatsapp kanalen is een ander kanaal waarvan we de ontwikkelingen volgen. Whatsapp kanalen is een functie binnen Whatsapp (mocht je ‘m nog niet ontdekt hebben, kies voor de button updates linksonder in de app), waarin je op een snelle en eenvoudige manier content kunt delen met je volgers. Een voordeel is dat de privacy van de volgers gewaarborgd is. Je ziet geen privé-info van andere volgers. Verder kan je als volger alleen met een emoticon op het bericht en niet op elkaar reageren, wat ook gelijk een nadeel is, aangezien er daardoor weinig interactie is. Wel kunnen volgers de content makkelijk delen op Whatsapp. Die content verdwijnt trouwens na 30 dagen vanzelf.
Het is overigens ook niet heel gemakkelijk om aan volgers te komen, maar heb je ze eenmaal, dan kun je ze op je Whatsapp kanaal goed geïnformeerd houden over de voortgang van je project.
Terug naar het overzicht