SocialToday 2018: de belangrijkste social media- en contentmarketingtrends
Geplaatst op 16 april 2018Donderdag 12 april vond de tweede editie van SocialToday plaats. Meer dan 400 contentmarketeers, social media managers en andere marketing professionals uit alle windstreken kwamen naar de Jaarbeurs Utrecht voor de laatste ins en outs van het vakgebied. Met een grote opkomst en boeiende sprekers uit binnen- en buitenland kan organisator Frankwatching terugkijken op een zeer geslaagd evenement. Wij delen graag de belangrijkste trends en inzichten met je.
Hardlopers, influencers en energierepen
Na het welkomstwoord van host Frank Reichardt, beet Imo Muller, uitgever van Runner’s World, het spits af met zijn keynote: Hoe Runner’s World Vifit Sport in de markt zette. Muller stond voor de uitdaging om een grotere afzetmarkt te creëren voor Vifit Sport, een proteïnereep en -drank van FrieslandCampina.
De eerste horde die Muller moest nemen was het imago van voedingssupplementen te verbeteren. Beelden van bodybuilders en grote plastic potten met pillen verving hij geleidelijk door informatieve content te verspreiden. Wat gebeurt er tijdens het sporten met je lichaam? Wat is er nodig voor herstel? Dit soort vragen worden in korte video’s beantwoord.
Voor hardlopers is een marathon uitlopen een ultiem doel, en Vifit kan je helpen de droom waar te maken, zo luidt de impliciete boodschap van de campagne. Om deze uit te dragen zette Muller twee bekende hardlopers als in als influencers. Door middel van een videowedstrijd konden hardlopers een plek winnen in een van twee teams, geleid door de influencers. Het team werd samengesteld aan de hand van persona’s die van tevoren waren opgesteld. In de content die gecreëerd werd volgen we de teams op hun weg naar de eindstreep van de New York Marathon.
Een belangrijke learning voor Muller: video is een uitstekend middel om in te zetten, maar je moet wel een sterke boodschap uitdragen om de kijker bij jouw product te blijven betrekken. Een video van hardlopers die de tijd van hun leven hebben maar die de kijker niet betrekt, slaat de plank mis. Het was een interessante case waarin het opbouwen van de band met de eindgebruiker goed uit de verf kwam.
Storytelling als strategie
Spencer Waldron van Prezi ging in zijn presentatie The Power of Conversational Storytelling in op de band tussen jou als persoon/organisatie en de klant/eindgebruiker. deze bestaat volgens Waldron uit emotie en vertrouwen. Hoe het vertrouwen van je klant te winnen? Eenvoudig, door waarachtig te zijn: doe waar je in gelooft en ga vooral geen trucjes uithalen.
In de woorden van Winston Churchill: “Before you can inspire with emotion, you must be swamped with it yourself. Before you can move their tears, your own must flow. To convince them, you must yourself believe.”
Verhalen kunnen overigens niet alleen ingezet worden in het gesprek met de eindgebruiker, maar ook binnen je eigen organisatie. Welke waarden vertegenwoordig je? Welke verandering wil je in de wereld teweegbrengen? De crux is dat het gaat niet om de verhalen die je wilt vertellen, maar om de verhalen die jouw publiek moet of wil horen. Met andere woorden, niet jijzelf als bedrijf, maar anderen moeten de held zijn van jouw verhaal.
Zo verkoopt bijvoorbeeld Apple geen computers, maar stelt het jou als uniek individu in staat om jouw dromen te verwezenlijken. Lego verkoopt geen speelgoed voor kinderen, het biedt hen een ontdekkingsreis naar de grenzen van hun verbeelding. De toehoorder, en deler van jouw kernwaarden, wordt door jouw product of dienst in staat gesteld zijn obstakels te overwinnen.
Een interessante vraag die Waldron stelde, als graadmeter of jij qua contentmarketing op de goede weg zit: Zou jij willen rondlopen in een t-shirt met daarop de slogan van jouw bedrijf? Wanneer je op een menselijke manier geloofwaardig bent zal de ander eerder geneigd zijn voor jou te kiezen. Storytelling is bij uitstek de manier om dit te doen.
Maak een eind aan de ‘contentkak’
In het verlengde van Waldrons workshop gaf Cor Hospes een bevlogen presentatie waarin hij het belang van hoop, geloof en liefde in de marketing onderstreepte. “We zijn alleen maar met tactiekjes en tools bezig, dat is het enige wat ons interesseert. Er is zoveel contentkak, dat lees je toch ook niet?” Hiermee gooide Hospes de knuppel in het hoenderhok, zij het met een knipoog.
Om een wezenlijke verbinding te maken moet je voor iets belangrijks staan, stelt Hospes. Goede contentmarketing vergt daarom lef. Lef om buiten de gebaande paden te treden en te durven tonen waar je voor staat. Content maken omdat iedereen het doet is zinloos, want iemand prikt er zo doorheen. Als voorbeeld noemde hij een aantal biermerken dat als ‘inhakers’ rond Koningsdag inwisselbare content maken. Influencers inzetten dan maar? Hospes wil er niets van weten. “Zorg dat je zelf een influencer wordt. Ga op zoek naar je fans. Ga op zoek naar verhalen die het waard zijn om te delen. De gemiddelde content marketeer speelt op safe, hij zwemt altijd met zwembandjes.”
Dat hoop, geloof en liefde belangrijke ingrediënten binnen contentmarketing zijn, mag inmiddels duidelijk zijn, maar we moeten de resultaten ervan natuurlijk niet over het hoofd zien.
De klantreis in Google Data Studio
”Kun je mij een totaalbeeld geven van onze online kosten en opbrengsten?” is een veelgestelde vraag van klanten. Het antwoord schuilt in de wijze waarop je een en ander logisch met elkaar verbindt en toonbaar maakt in de vorm van bijvoorbeeld een dashboard.
Een manier om de verbinding te leggen is de wijze waarop Google de customer journey in kaart brengt via drie simpele stappen: See, Think en Do. Hierbij wordt de consument eerst via branding betrokken wordt bij jouw product of dienst, die deze vervolgens in overweging neemt, om uiteindelijk te besluiten tot aankoop over te gaan.
Wat wordt er nu concreet gemeten in de drie fasen van de journey? In de See-fase, zijn dat met name vertoningen, bereik, klikken en websitebezoekers. In de Think-fase bijvoorbeeld het aantal de Facebookvolgers, YouTube views, de gemiddelde interactietijd met een blogpost en nieuwe inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Tot slot meet je in de Do-fase de harde conversies. Zo zie je wat de inspanningen concreet hebben opgeleverd, in de vorm van leads, omzet, tevredenheid en winkelbezoek.
Groots dromen en concreet meten
Door naast de fraaie vertellingen van grote merken ook de concrete kant van de harde cijfers aan bod te laten komen was deze editie van SocialToday mooi in evenwicht. Het biedt een aantal theoretische en praktische handvatten waar wij onze dienstverlening mee aanscherpen voor onze klanten.
Geschreven door: Youri Sepp
Terug naar het overzicht